Kannegieter
Het is allemaal zo goedkoop

Het is allemaal zo goedkoop

Het nieuwe jaar is alweer een paar weken oud en we zijn allemaal weer enkele goede voornemens verder. Volgend jaar beter, zullen we maar zeggen.
Het was wel even wennen zo’n eerste echte werkweek, na twee weken rustig aan te hebben gedaan. Rond de kerst had ik twee weken verlof opgenomen. De animo voor cursussen is in deze periode meestal niet echt geweldig en ik had nog een voorraadje vrije dagen waarvan de houdbaarheid sinds enkele jaren aanzienlijk verkort is. Er kwam nog bij dat ik een behoorlijk druk en bij tijd en wijle hectisch najaar achter de rug had. Voor die drukte wil ik u langs deze weg nog hartelijk bedankten. Tevens wil ik u er toch nog even attent op maken dat wij ook cursussen en trainingen in het vroege voorjaar verzorgen, maar dit geheel terzijde.
 
In de kerstvakantie ben ik regelmatig te vinden geweest in mijn tweede huiskamer: de koffiehoek van de boekwinkel. Ik kan er oneindig van genieten om een kop goede koffie te drinken tussen kasten en tafels vol boeken. Er zijn zo ongelooflijk veel mooie boeken en over zo’n beetje elk onderwerp. De leukste vond ik een handleiding voor een softwarepakket om je eigen Lego-bouwsels te ontwerpen. Na het ontwerp kun je een ‘bill of materials’ uitdraaien en desgewenst genereert het programma een stap-voor-stap-handleiding voor het bouwen van je zelf bedachte creatie. Wees nou eens eerlijk, dat willen we toch allemaal. En de software is er voor de Windows- en Apple-omgeving, en dat laatste vind ik dan weer leuk.
 
Onwillekeurig moest ik terugdenken aan de tijd dat mijn kinderen nog met Lego speelden. Ze zijn alle twee alweer een tijdje het huis uit - aanrader -, maar dat staat nog altijd scherp op mijn netvlies. Hele dagen zaten we op de grond en bouwden we van alles en nog wat. Huizen, auto’s, treinen, noem maar op. Tussen de Lego zaten ook nog veel blokjes die van mij geweest zijn. Fantastisch, hoe lang dat spul meegaat.
‘Ja, maar het is dan ook niet goedkoop’, hoor ik dan menigeen zeggen. En da’s nou precies waar het om draait; kwaliteit.
 
Veel verder dan de boekwinkel kom ik meestal niet, maar in zo’n vakantieperiode ben ik de beroerdste niet en wil ik mijn wereldje wel eens wat vergroten. Zo kwam het dat ik op zekere dag mijn stoute schoenen aantrok en op avontuur ging.
Mijn hemeltje, wat ben ik geschrokken zeg! De hele stad hing vol met schreeuwende posters om de aandacht van de klant. ‘Goedkoop’, ‘Gegarandeerd goedkoper’, ‘Het allerallergoedkoopste bent u hier’. Werkelijk waar, het enige waarvoor we nog lijken warm te lopen is de prijs, en dan in het bijzonder de allerallerlaagste.
 
Wat een treurige constatering. Het kan ons blijkbaar geen snars meer interesseren of iets überhaupt wel goed is, als het maar goedkoop is. De inhoud verliest het van het bedrag onder de streep. En waar leidt dat toe? Het antwoord is simpel en niet zo spannend: wegwerprommel.
 
We zijn met onze voor-een-dubbeltje-op-de-eerste-rang-mentaliteit goed bezig kwaliteit uit te bannen. Wat heb ik daar een bloedhekel aan! Blijkbaar waarderen wij goed vakmanschap en goede spullen niet meer. Ik behoor tot een minderheid, want Mediamarkten en Primarkten floreren, ten koste van de kleine specialisten.
 
Bent u op een zaterdag wel eens naar zo’n keten geweest en heeft u daar om advies gevraagd? Moet u eens doen, da’s erg leuk. Een beetje zielig voor de jongen of het meisje dat u probeert te helpen, maar ja. Ze hebben werkelijk geen idee wat ze verkopen en als je twee weken later terugkomt om diezelfde medewerker nog een paar vragen te stellen, is de kans groot dat hij of zij er niet meer werkt. Of dat nu te maken heeft met mijn eerdere vragen durf ik niet met zekerheid te zeggen.
 
Kijk, en als ik nu in ‘mijn’ boekwinkel om een leesadvies vraag, dan krijg ik een goed en degelijk antwoord van iemand die weet waar ie het over heeft. En waarom? Omdat hij of zij een specialist is, die houdt van het werk dat ie doet. Ja, zo iemand kost wel iets meer dan een uitzendstudent, maar je hebt er tenminste iets aan. En dan kan het mij ook weinig schelen dat het boek dat ik koop enkele euro’s meer kost dan bij één of ander onpersoonlijk online boekenmagazijn. Vriendelijk en professioneel geholpen worden mag best wat meer kosten.
 
En dan heb je natuurlijk nog die hele schare klootzakken die wel naar een specialist gaat voor het goede advies, maar vervolgens te beroerd is om dat te waarderen en het product alsnog voor een paar euro minder ergens online aanschaft. Dat is de bevolkingscategorie: extreem zielig.
Helaas constateer ik dat die groep sterk groeit en ze beetje bij beetje de specialisten om zeep brengt, want wat komt er na het allerallergoedkoopst?
 
Huib